Even de buurt laten schudden... Bij WSB Assen zat de stemming er snel in Voor de Suzuki VIP box opstellen in rijen van drie Blubberrit bedrijfsbezoek Nico Bakker Motorbeurs 2016 Stand op de Motorbeurs Utrecht pff wat is het heet En natuurlijk aan het water tijdens de Duitslandrit met Frans en zo kan het ook vergaan op de beurs Mooi met de clubjassen tijdens de superbike races Elk jaar beginnen we met de Kouwe klauwenrit Onze jaarlijkse vaste trip naar de Dolomieten, Italie. Een drankje, naar elkaars gixxers kijken, over elkaars gixxers praten en snel weer verder!

Kouwe Klauwenrit 26 maart

VERTREK

’s morgens vroeg op… vandaag heb ik afgesproken bij de oprit Ede/ Wageningen langs de A12… bij mijn aankomst staat er 3 man te blauwbekken… en ze springen bij het voorstel om richting Nieuwegein/koffie te gaan direct op de Gixxers en we gaan… het is fris… zeg maar gerust “kouwe klauwenweer”.
De opkomst is weer enorm bij de eerste rit van het seizoen, veel leden, ook veel nieuwe leden en enkele geĆÆnteresseerde die (nog) geen lid zijn maar een dagje mee komen rijden om kennis te maken… een gezellige bende gsxr-rijders bij elkaar!
Frans heet iedereen welkom en staat op het punt te gaan vertellen over de groepsregels om de rit ordelijk te laten verlopen… op dat moment komt Roel er nog net snerpend aanrijden en zet zijn “bike” er bij… en sluit zo nog net op tijd aan voor de nodige uitleg…

GROEPEN

We vertrekken dus in 2 groepen vandaag om het geheel een beetje georganiseerd te laten verlopen… dat was althans de opzet voor vandaag.
Groep 1 vertrekt als eerste om geen verwarring in de logica te creĆ«ren van de introducees en nieuwe leden… groep 2 vertrok daar zo’n 5 minuten later achteraan… tot zover de dingen die geheel volgens plan verliepen…

Groep 2 rijd Frans zelf voor, groep 1 vertrekt onder mijn leiding, de parkeerplaats af naar rechts… paar bochtjes en een rotonde verder staan we voor een gesloten brug met omleiding… de borden wijzen duidelijk naar links het fietspad op, in de vaart zie ik niet zo snel of dit wel voor al het verkeer geldt… maar iedereen volgt mij en zij hadden vast meer tijd om op dat bord te kijken, zal dus wel goed gaan zo… toch?..
Achteraf hoor ik dat er mensen in de groep met “licht en belsignalen” gewaarschuwd zijn door attente wielrenners die met handgebaren hun iets duidelijk probeerde te maken… maar ja die oordoppen helpen ons dan weer niet om het te begrijpen.
Ook mijn navigatie vertoont vandaag weer eens kuren, wat ik nu net niet kan gebruiken… elke keer als er een situatie aankomt waar de navigatie een aanwijzing geeft komt er een groot wit blok op het scherm met een waarschuwend “naderen”… als iemand weet wat er dan niet goed gaat mag hij/ zij mij graag terug mailen hoe ik het kan verhelpen… mijn dank is nu al groot!
Na dit avontuur gingen we weer de “grote weg” op en nog door wat straatjes om vervolgens weer op de parkeerplaats bij de McDonald’s te staan…
Even mijn navigatie resetten en dan maar opnieuw vertrekken… inmiddels een kwartier verloren op de 2e groep, dus het gas gaat er op… en er verschijnen weer witte blokken in mijn scherm… afritje te vroeg gepakt, de hele groep maar aan de kant gezet en Ilona gevraagd om haar navigatietoestel met die van mij te wisselen… gelukkig had ik de route met haar gedeeld.. dus vanaf daar ging het redelijk goed…

LUNCH

Frans had ook voor vandaag een leuke afwisselende route gemaakt, over de Veluwe en richting Putten voor de lunch bij de lokale chinees…
Eindelijk aangekomen in Putten zoek ik het chinees restaurant met een 15-tal Gixxers voor de deur… zo moeilijk kan het toch niet zijn om die te vinden zou je denken… 3 rondjes door het centrum voordat we het beste restaurant gevonden hadden…
Kwam mede doordat het herkenningspunt er nog niet was gearriveerd… de voorrijder van groep 2 blijkt mijn voicemail ingesproken te hebben nadat hij weer terug was bij de parkeerplaats bij de McDonald’s… ook hij had last van navigatie perikelen…
Alleen had groep 2 er zo’n 3 kwartier langer over gedaan om op het beginpunt terug te komen… of we even een half uurtje op ze wilden wachten…

De foto’s spreken boekdelen, de rijen gixxers die opgesteld stonden in Nieuwegein en ook in “Putten centrum” waren een lust voor het oog… echt gaaf om ze allemaal op een rij te zien staan!
Klik voor de foto’s -> Link
Maar nog veel leuker om ze allemaal achter elkaar te zien rijden… klik dan hier-> Linkhttps://www.facebook.com/andre.mol.7/videos/1289066344480391/

In Putten liep het hele dorp uit om te kijken wat er aan de hand was in het centrum… het was mooi weer dus tijd voor een wandelingetje zullen ze daar wel gedacht hebben… het personeel liep trouwens ook overal in de straat foto’s te maken… dit hebben ze nog niet eerder meegemaakt…
Na een gezellige tijd bijpraten en verder kennismaken met elkaar, kwam er ineens ter sprake dat er een motor in de rij stond met olie op de vorkpoten… John “de dokter” in de groep ging gelijk een “verbandje” leggen om te zorgen dat de olie zich niet over schijf en remblokken zou gaan verdelen… bij nadere kennismaking met de motor viel ook de stand van de vorkpoten op… nogal ver naar beneden gezakte kroonplaat… dat stuurde ook niet echt comfortabel bleek later, daar konden we ons wel wat bij voorstellen… dat dan weer wel!
Groep 2 sloot inmiddels aan en we gingen naar binnen… gezellig gegeten met z’n allen… wat een feest is dat toch altijd, lange tafels met vrienden en e GSXR als gespreksstof… je kan het slechter treffen!
Na het eten wordt de vorkolie lekkende gsxr door zijn eigenaar voorzichtig naar huis gereden… onder het motto “samen gekomen samen naar huis” is dit ook voor Kelly einde rit… (..en verstandige keuze samen).

MIDDAG

De 2 groepen vertrekken weer onafhankelijk van elkaar om het overige verkeer niet teveel in de weg te zitten… groep 1 weer als eerst… ook de middagroute vertoont wat kuren, ik wordt rechtstreeks op de snelweg afgestuurd om deze pas een paar honderd meter voor het eindpunt te verlaten… dan maar op mijn lokale kennis van de omgeving rijden en zorgen dat mijn groep eind van de middag in Veenendaal aankomt.
Ik draai om en duik tussen de velden door, nadenkend hoe ik de route ga indelen… na wat omzwervingen kom ik weer terug in Voorthuizen, even tanken omdat er leden zijn die al droog beginnen te staan (?)…
Geeft mij mooi de gelegenheid om iedereen te informeren dat ik de rest van de middag op gevoel naar Veenendaal stuur… ik weet hier nog wel een paar mooie stuurweggetjes te vinden, het gas gaat er na wat lange saaie rechte stukken weer op als ik de groep naar Terschuur heb geloodst… over de brug van de A1 en dan de weg volgen…prachtige weg vind ik dat… mooi glooiend tussen de weilanden door richting Achterveld…ik kijk af en toe in mijn spiegels en zie een groepje genieten…net voor Achterveld laat ik het gas los om met fatsoenlijke snelheid de bebouwde kom in te gaan… ineens zie ik Edwin naast me, doet hij anders nooit dus ik zet mijn Gixxer aan de kant… foute boel voel ik al, hij bevestigd het en we draaien om….
We moeten echt een eind terug…vlak bij waar de mooie weg begon is een introducee de controle over zijn motor verloren… een muurtje geschampt, en vervolgens tegen de boom die in het verlengde daarvan stond terecht gekomen…. bij mijn aankomst zie ik de man tegen de boom zitten en Ilona is er wederom om eerste hulp te verlenen… altijd fijn om een professional in je midden te hebben die weet wat te doen in zo’n situatie …(kom ik verderop nog op terug…).
Met de gixxer kan niet meer gereden worden dat zie ik in 1 oogopslag… met Marwan gaat het redelijk goed als ik de schade aan zijn motor zie mag hij niet klagen over zijn gebroken onderarm…
Er stond een groep motorrijders uit de omgeving te pauzeren toen wij langskwamen… die hebben het zien gebeuren… en er bied spontaan iemand aan om de motor op te halen als de verzekering er (te)veel geld voor vraagt… zodat de motor later bij hem opgehaald kan worden met eigen vervoer…. een mooi gebaar, van een mede-gixxerrijder blijkt even later als hij terug is met een grote trailer… na wat gegevens uit te wisselen voor Marwan spreek ik met hem af dat hij de rest van het jaar lid wordt voor zijn bewezen diensten aan deze man… dus bij deze Raymond, welkom bij de club!

ACHTERBLIJVERS

Toen direct naar Veenendaal door om op tijd te zijn voor de andere groep… op het terras bij de Burger King zitten we aan de koffie als er Whatsapp-contact is tussen John en Arjen… Arjen laat weten dat hij samen met nog iemand op achterblijvers staat te wachten…. we horen het aan terwijl we van de koffie genieten… vervolgens gaat mijn telefoon… het is Frans, de groep is uit elkaar gevallen…het wordt wat later… er wordt gewacht op 20 kilometer van het eindpunt op 2 achterblijvers… belangstellend vraag ik of Arjen er 1 van is…dat wordt zoals verwacht (met mijn voorkennis van enkele minuten terug) bevestigd… John pakt zijn whatsapp-gesprek weer op met Arjen…. “Jij bent die achterblijver kom maar naar Veenendaal”… duidelijke boodschap vanuit ons oogpunt aan de koffietafel ( ik zal maar niet ontkennen dat we er hartelijk om gelachen te hebben)… uiteindelijk iedereen gewoon gas geven vanaf de plek waar hij zich bevind naar Veenendaal lijkt de oplossing.. na een goede 20-minuten wachten is iedereen bij de Burger King… wat een dag… wat hebben we gelachen, en heerlijk gereden in het voorjaars zonnetje (!) … maar wat zaten we ook even in de zorgen om Marwan, toch weer blij met hoe het allemaal afgelopen is vandaag…
Einde van de middag begin van de avond hebben Ilona en ik nog even een bezoek gebracht aan Marwan in het ziekenhuis van Ede… het ging redelijk goed met hem, arm zat net in het gips… operatie zou die avond nog volgen.
De volgende dag nog even contact met hem gehad, operatie was goed gegaan en hij was in de avond al weer thuis… spoedig herstel gewenst van alle deelnemers Marwan…

Na zo’n dag evalueer je toch je rit en zet je op een rijtje wat er goed ging en wat niet… het blijkt moeilijk om aan te geven voor nieuwe leden/ introducees dat het te hard gaat voor hem/ haar… ik zou hier echt graag verandering in brengen… nieuwe leden neem het ter harte en rijd niet boven je kunnen… we wachten liever even op je dan dat we je op moeten laten halen door een ambulance zoals deze dag… dit is zo’n domper op de dag, zeg gewoon dat het je te hard gaat… dan zorgen we dat er iemand samen met jou gaat rijden zodat je de lijnen af kan kijken en dat je wat feedback en advies krijgt om veilig iets harder te rijden… liever preventief, dan achteraf voor je moeten zorgen in de berm…

Over de zorg in de berm hoorde ik van diverse kanten veel lof over het handelen van Ilona….maar die kan er ook niet altijd bij zijn…
Mijn vraag aan een ieder lid van de club… is er belangstelling om in plaats van een technische dag over de “GSXR” een technische dag over “ons zelf/ onze mede-clubleden” te houden…
Een “wat te doen bij…” er stonden heel wat leden langs de kant… en het viel achteraf gezien gelukkig best mee… maar het zou best wel kunnen helpen als meer leden weten wat te doen… jij zou zo maar het verschil voor een ander lid kunnen maken doordat jij wel weet hoe te handelen.
Laat mij weten hoe je tegenover zo’n “technische dag” zou staan… en of we dat dit jaar nog zouden moeten organiseren of volgend jaar op de kalender zouden moeten zetten…